Recenze

Sen o moři

Sen o mořiVydavatelství Oftis v Ústí nad Orlicí v závěru roku 2017 posílá na pulty knihkupců novelu PETRY VOTROUBKOVÉ, devatenáctileté studentky vysoké školy v Hradci Králové, která jinak žije v Helvíkovicích u Žamberka, pod názvem SEN O MOŘI. Je to její první knížka a tím pádem jde i nové jméno v české literatuře, které je příslibem do dalších let.

Knížka žánrově patří do sci-fi a je určena starší mládeži. Rozsahem má 96 str. Ilustrací ji na první stránce uvádí foto Renaty Průchové.

Autorka novelu ve své anotaci uvádí slovy: Svět je plný úžasných míst, která pulzují životem a přímo vybízejí k prozkoumání. Kaňon však mezi takováto místa rozhodně nepatří. Právě naopak – v malé osadě mezi skalami žije pouze pár lidí, na které svět už zapomněl. A to je možná dobře. Podivným věcem, které se tu čas od času dějí, by totiž nikdo, kdo není místní, nikdy nevěřil.

Už samotná anotace, kterou Petra Votroubková sepsala po dokončení novely, svědčí o úmyslu, s jakým text psala, o jejím zaujetí příběhem, který se odehrává mimo civilizaci a potkáte tam třeba duchy a jejich nekonečné příběhy, nerudné příšery, ale třeba i ztracené řidiče kamionů, geniální mechaniky a také jednoho kluka a jeho zvláštní přání. Věřím, že děj, který nám předkládá autorka, neponechá převážnou většinu mladých čtenářů chladnými. Ani se nenadějeme a autorka nás vtáhne do děje. Přiznejme si, že něco takového mladý čtenář potřebuje. Nedostat všechno jako na talíři, ale podílet se nějak na samotném příběhu, třeba pouze v myšlenkách. Nemá rád, když zjistí, že k napsanému není co dodat.

Autorka nabízí příběh, který voní dálkami, postupně se vynořují nové a nové záhady, které je třeba řešit, často jsou mimo lidské chápání, ale je možné si k nim najít cestu, někdy postačí jen trochu fantazie. Mladá autorka má sen stejně jako její chlapecká postava, a doslova vybízí k následování, provokuje čtenáře, aby i on měl svůj sen, který se pochopitelně nemusí odehrávat v jejím Kaňonu. Takovým Kaňonem se prostě může stát kterékoliv místo na Zemi. Tedy i v Čechách.

Takto její text působí a je třeba zdůraznit, že autorka má zvláštní dar vycítit, co je v příběhu důležité a co je možné opominout. Instinktivně jde za svým cílem. K tomu je zapotřebí talent a Petra Votroubková ho nesporně má, možná, aniž by si to uvědomovala.

malé logo OFTIS spol. s r. o., Příkopy 1438, 562 01 Ústí nad Orlicí, IČ 150 28 828 tel.: +420 465 52 10 52, 52 53 22, e-mail: oftis@oftis.cz